چرا چرت زدن باعث می شود احساس بیماری کنم؟

نوشته شده توسط kalaiekhab khab در 1402/01/27

چرا چرت زدن باعث می شود احساس بیماری کنم؟

چرت ظهر می تواند راهی با طراوت برای تجدید قوا باشد و فواید زیادی دارد. اما برای برخی از افراد، چرت زدن طولانی یا چرت زدن سریع پس از صرف غذا می‌تواند باعث ایجاد احساس سردرگمی، تنبلی یا حتی حالت تهوع در آنها شود. دانستن اینکه چرا چرت زدن باعث می‌شود افراد احساس بیماری کنند، می‌تواند به آنها کمک کند تا گام‌هایی برای استفاده حداکثری از چرت زدن بردارند.

چرا بعد از چرت زدن احساس کسالت می کنید؟

دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد که چرا فرد ممکن است بعد از چرت زدن احساس بیماری کند، که ممکن است همه آنها مستقیماً با چرت زدن مرتبط نباشد. بارداری، کم آبی بدن و عفونت تنها برخی از دلایلی است که فرد ممکن است پس از برخاستن از چرت احساس ناراحتی کند. اما برای افرادی که چنین شرایطی ندارند، پاسخ ممکن است در میزان زمانی باشد که برای چرت زدن می گذرانند.

به طور کلی، هر چه فرد بیشتر چرت بزند، احتمال بیشتری دارد که هنگام بلند شدن احساس گیجی، مه‌آلودگی، کوفتگی یا حتی حالت تهوع داشته باشد. این به این دلیل است که چرت های طولانی تر احتمال اینرسی خواب یا رفلاکس اسید را افزایش می دهد.

یکی از روش های کاهش خستگی و احساس گیجی بعد از چرت زدن ، را میتوان در استفاده از سرویس روتختی با کیفیت و استاندارد دانست. روتختی هایی ک با استفاده از الیاف طبیعی همانند نخ کتان تولید شده اند ، از ایجاد گرما و همچنین حساسیت های پوستی و آلرژی در خواب جلوگیری میکنند. در نتیجه در هنگام استفاده از این محصولات ، یک خواب و چرت بعد از ظهری توام با آرامش را تجربه خواهید کرد.

اینرسی خواب چیست؟

اینرسی خواب، احساس گیج کننده و سرگردانی است که می تواند با بیدار شدن همراه باشد. افراد مبتلا به اینرسی خواب ممکن است خواب‌آلود باشند، به آرامی حرکت کنند، زمان‌های واکنش مختل شده باشند یا تفکرشان مبهم باشد. آنها ممکن است کاملاً بیدار نباشند و همچنین ممکن است تمایل شدیدی برای بازگشت به خواب داشته باشند.

اینرسی خواب پس از چرت‌های طولانی‌تر، مانند چرت‌هایی که بیش از 30 دقیقه طول می‌کشد، شایع‌تر است. پس از یک چرت طولانی‌تر، این احساسات بین 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد، اما اگر فرد به‌طور منظم خواب کافی نداشته باشد، می‌تواند بیشتر طول بکشد.

چه چیزی باعث اینرسی خواب می شود؟

هنوز اتفاق نظری در مورد اینکه چرا اینرسی خواب رخ می دهد وجود ندارد، اما محققان چندین نظریه قانع کننده ارائه کرده اند. از جمله این ایده است که اینرسی خواب ناشی از بیدار شدن در طول خواب عمیق و قطع شدن چرخه خواب است.

در طول خواب شبانه، یک فرد خواب از چهار مرحله خواب در هر یک از چندین چرخه خواب می گذرد. این مراحل را می توان به خواب غیر سریع چشم (NREM) و خواب حرکت سریع چشم (REM) تقسیم کرد. خواب NREM سه مرحله دارد که سومین مرحله آن خواب عمیق یا خواب موج آهسته نام دارد.

خواب عمیق برای بهبودی، عملکرد سیستم ایمنی، حافظه بلند مدت و شادابی عمومی مهم است. همچنین بیدار شدن از خواب عمیق برای فرد سخت تر است. هر چه فرد بیشتر بخوابد - یا چرت بزند - احتمال اینکه بعد از بیدار شدن از خواب عمیق وارد شود و اینرسی خواب را تجربه کند بیشتر است.

از سوی دیگر، چرت های کوتاه کمتر از 30 دقیقه می تواند هوشیاری فرد را در کوتاه مدت افزایش دهد و کمتر باعث گیجی یا گیجی شود.

استفاده از سرویس ملحفه روتختی در کنار بالش های طبی و استاندارد یک خواب خوب را برای شما تضمین خواهد کرد. بالش های طبی براحتی با حالت سر و گردن شکل میگیرند و در طول خواب از بروز درد های عضلانی و رفلاکس اسید در معده و سیستم گوارشی جلوگیری میکنند.

رفلاکس اسید چیست؟

رفلاکس اسید پشتیبان محتویات معده از جمله اسیدهای معده به مری است. همچنین ممکن است رفلاکس معده به مری یا سوزش سر دل نامیده شود. ریفلاکس اسید یکی از علل شایع تهوع است و همچنین می تواند باعث سوزش و احساس درد در قفسه سینه شود.

در حالی که تقریباً همه گاهی اوقات مقداری رفلاکس اسید معده دارند، برخی از افراد به اندازه کافی رفلاکس را تجربه می کنند که به اختلالی به نام بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) تشخیص داده می شود. GERD می تواند باعث آسیب به پوشش داخلی مری شود و اگر تحت کنترل نباشد ممکن است منجر به شرایط پزشکی جدی از جمله سرطان مری شود.

GERD را می توان با داروهای بدون نسخه درمان کرد. با این حال، اگر علائم GERD بهبود نیابد یا ادامه یابد، فرد باید به دنبال کمک پزشکی باشد و مورد ارزیابی قرار گیرد. افراد ممکن است به دلایل مختلفی در هنگام خواب دچار رفلاکس اسید شوند.

 

     دراز کشیدن: زمانی که فرد بیدار و ایستاده است، نیروی جاذبه به حفظ محتویات معده کمک می کند. اما وقتی برای چرت زدن یا خوابیدن دراز می کشند، دیگر اینطور نیست.

     کاهش تولید بزاق: بزاق به خنثی کردن اسیدهای معده کمک می کند که به مری راه پیدا می کنند. اما در هنگام خواب، فرد نسبت به زمانی که بیدار است، بزاق بسیار کمتری تولید می کند.

     کاهش بلع: رفلکس بلع همچنین اسید معده را از مری دور نگه می‌دارد، اما افراد زمانی که خواب هستند، دفعات کمتری بلع می‌دهند.

رفلاکس اسید نه تنها در خواب شبانه بلکه در زمانی که فرد در حال چرت زدن است نیز رخ می دهد. یک مطالعه نشان داد که در بین افرادی که قبلاً مستعد ابتلا به این بیماری هستند، رفلاکس اسید حین چرت زدن شایع‌تر بود.

نسبت به خواب شبانه

تحقیقات همچنین نشان داده است که خواب عمیق و با موج آهسته خطر ابتلا به منبع مورد اعتماد را افزایش می دهد

رفلاکس اسید این بدان معنی است که چرت زدن به اندازه کافی برای خواب عمیق می تواند منجر به حالت تهوع یا سوزش سر دل هنگام بلند شدن از خواب شود.

نکاتی برای بهبود چرت و بیدار شدن راحت‌تر

اگر از چرت زدن لذت می برید، اما پس از آن احساس بیماری یا گیجی می کنید، ممکن است نیازی به ترک چرت زدن نداشته باشید. درعوض، می‌توانید اقداماتی را انجام دهید تا احساس بیماری پس از خواب را تحت کنترل داشته باشید.

     چرت های خود را کوتاه نگه دارید: چرت های بیشتر از 30 دقیقه شانس اینرسی خواب را افزایش می دهد، در حالی که چرت های کوتاه 10 دقیقه منبع معتبر است.

     ثابت شده است که فواید زیادی دارد. اگر فکر می‌کنید بیش از حد طولانی چرت خواهید زد، می‌توانید زنگ هشدار تنظیم کنید.

     به خود زمان دهید تا بهبودی خود را بازیابی کنید: پیش‌بینی کنید که پس از اتمام چرت‌تان به مدتی زمان نیاز دارید تا بر هر گونه اینرسی خوابی که ممکن است به دنبال آن رخ دهد غلبه کنید. سعی کنید کارهای پیچیده یا کارهایی که نیاز به تمرکز زیاد دارند را بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب انجام ندهید.

     به خود کمک کنید تا از خواب بیدار شوید: می توانید با بیرون رفتن در زیر نور آفتاب، پاشیدن آب سرد به صورت خود، یا نوشیدن قهوه یا چای بلافاصله پس از بیدار شدن، اینرسی خواب را از بین ببرید.

     مراقب باشید چه می خورید و چه زمانی می خورید: غذاهای تند و اسیدی، وعده های غذایی چرب و الکل همگی احتمال رفلاکس اسید را در طول چرت شما افزایش می دهند. همچنین، در صورت امکان، قبل از چرت زدن، مدتی بعد از غذای ظهر خود صبر کنید.

     آن را به یک چرت قهوه تبدیل کنید: چرت زدن قهوه ممکن است به شما کمک کند هنگام بیدار شدن از خواب احساس گیجی نکنید. برای یک چرت قهوه، حدود 100 میلی گرم کافئین مصرف کنید، مقداری که معمولا در یک وعده 8 اونس قهوه یافت می شود. سپس، بلافاصله پس از آن، دراز بکشید تا چرت بزنید. از آنجایی که کافئین حدود 30 دقیقه طول می کشد تا شما را تحت تاثیر قرار دهد، باید بلافاصله پس از بیدار شدن شما به طور کامل وارد بدن شود.

     سعی کنید هر شب به اندازه کافی بخوابید: اگر کم خواب هستید، ممکن است زودتر از زمانی که شب قبل خواب کافی داشته اید، زودتر به خواب عمیق بپردازید. این بدان معناست که ممکن است حتی پس از یک چرت کوتاه نیز اینرسی خواب را تجربه کنید. کمبود خواب همچنین می‌تواند باعث طولانی‌تر شدن اینرسی پس از خواب شود و احتمال تهوع در طول روز را افزایش دهد.

اگر بعد از چرت زدن حالت تهوع دارید یا اغلب دل درد دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند به شما در مورد تغییراتی در شیوه زندگی که می توانید برای مدیریت رفلاکس اسید انجام دهید، توصیه کند. آنها همچنین ممکن است بتوانند داروها را تجویز کنند یا مداخلات دیگری را توصیه کنند که می تواند کمک کند.

فروشگاه کالای خواب

خرید از یک فروشگاه معتبر که با بیش از چهل سال سابقه کاری توانسته است با ارائه بهترین نمونه های کالای خواب ، رضایت مشتریان را جلب نماید ، می تواند یک محل خوب برای خرید انواع سرویس روتختی ، سرویس ملحفه ، لحاف و روبالشی ، تشک طبی فنری ، پتو و غیره باشد. کالای خواب سید خندان هدف خود را سلامت مشتریان قرار داده است.